Програмите
„Училищен плод“ и „Училищно мляко“ генерират хиляди килограми пластмасови
опаковки на природата. Проблемът лъсна при раздаването на хранителните продукти
на родителите, чийто деца участват в програмите. Заради извънредното положение над
420 000 ученици и деца от детски градини получиха продуктите за консумация
вкъщи. По 30 грама кашкавал или сирене са опаковани и етикетиран в индивидуални
найлонови опаковки, стана ясно след разпределянето на храната. Подобни
доставки са получени не само в училища, които нямат кухненски блокове и условия
за разфасоване, а и от детски заведения, където се приготвя храна на място.
Индивидуалната
опаковка на всеки 30 грама не само оскъпява продукта и замърсява природата, но
и вреди на здравето на децата. Всички видове пластмаси изпускат вредни емисии в храната,
с която имат досег, особено ако тя е мазна (както
при сиренето и кашкавала) или е изложена на
слънчева светлина, топлина, триене и т.н.
Изследване
на германския институт „Роберт Кох“ преди три години показа, че в организмите на
97% от децата са открити различни пластмасови субстанции. Изследването
обхвана 2500 деца между 3 и 17 годишна възраст. Най-популярни токсини в
пластмасата са Бисфенол
А – синтетичен естроген, и фталатити –
също често срещани канцерогени, причиняващи астма при децата и засягащи
развитието на мозъка при бебетата.
Опаковането
на всеки продукт за дете индивидуално е абсолютно чиновническо своеволие,
показа кратък преглед на нормативната документация по темата. Според
наредбата,
регламентираща схемите "Училищен плод" и "Училищно мляко",
всички продукти трябва да се доставят в индивидуални или неиндивидуални
опаковки с ненарушена цялост. Неиндивидуалните опаковки могат да се доставят и
да бъдат отваряни, нарязвани или разливани в учебни заведения, които разполагат
с помещения за приготвяне или раздаване на храна. Единствено
продуктите, посочени в т. 1 и 2 от приложение 3, се доставят в индивидуални
опаковки за всеки ученик. Това са прясно пастьоризирано и кисело мляко.
Ако приемем, че една
опаковка за 30 гр. млечен или друг продукт по схемата тежи 5 гр,, тогава само
за 20 учебни дни (един месец), схемите „Училищен плод“
и „Училищно мляко“ генерират 42 тона пластмасов отпадък на природата. Пътят му завършва
на сметището, където найлонът се разпада на микроскопични частици и попада във
въздуха, почвата или водата, а чрез тях в организма на хората.Въпреки че са минимални, количествата вредни вещества, които приемаме от пластмасите, се натрупват в организма ни. Последиците от този кумулативен ефект върху здравето ни ще станат ясни едва след време.
Още по темата тук.
Този материал е създаден с финансовата подкрепа на Фонд Активни граждани България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Обществен център за околна среда и устойчиво развитие и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този материал отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Фонд Активни граждани България.
Коментари
Публикуване на коментар